Ja til international domstol

Artikel bragt i Nordjyske Stiftstidende 26. februar 2019

INTERNATIONAL: Debatten om IS-krigerne er senest blusset op, efter at USA’s præsident Trump har krævet, at EU-lande henter de statsborgere hjem, som sidder fængslet i Syrien, fordi de har kæmpet for Islamisk Stat. Men IS-krigere skal ikke ind i vores land, og det er ikke nogen god løsning at hente disse mennesker til Danmark og til dansk retsforfølgelse. Og slippes de blot løs i eksempelvis Syrien, Irak og Tyrkiet, som Dansk Folkeparti foreslår, så ser vi dem kort tid efter i det danske samfund igen. Har man begået eller bidraget til terror, så skal man ikke have lov at løbe frit rundt. Vi er et vestligt retssamfund, og det skal vi blive ved med at være.

Det bør efter min mening i stedet være en international domstol, der skal stå klar til at dømme både krigsforbrydere, Syrienskrigere, jihadister o.lign. hver gang. Jeg vil derfor opfordre udenrigs- og justitsministrene til hurtigst muligt at undersøge mulighederne for at etablere et internationalt retssystem, så den slags forbrydelser kan dømmes af en international domstol, som vi kender det fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i Strasbourg. Alternativt udbygge den eksisterende internationale straffedomstol for krigsforbrydelser mod menneskeheden (International Criminal Court) i Haag.

Skal vi gardere Danmark mod at komme til at hænge på støtterne af Islamisk Stat, så kommer vi ikke uden om, at skal der et internationalt samarbejde til.

Derfor haster det med et alternativ - og ikke mindst for et lille land som Danmark - vil det være helt oplagt, at vi har internationale institutioner til at tage sig af mennesker, der kæmper mod vores værdier og spreder frygt og fare. Mennesker, som på trods af et dansk statsborgerskab, må karakteriseres som landsforrædere.