Maja Torp

Handling bag ord

Alliance gør os alle stærkere

Artikel bragt i Nordjyske Stiftstidende 26. januar 2019

AALBORG: 2019 skal gå over i Aalborgs og Nordjyllands historie som året, hvor vi med Aalborg Alliancen realiserer ambitionen om en Tredje Limfjordsforbindelse vest om Aalborg – og baner vejen for en infrastruktur, der styrker vækst og beskæftigelsen i Aalborg og Nordjylland.

Og i samme omgang flytter masser af trafik uden om mennesker og bymiljøer i Aalborg og opland.

Det er hjerteblod for mig – og for Venstre. Og nu gør vi noget ved det. Med erhvervslivet i Aalborg. Med fagbevægelsen i Aalborg. Med andre gode partier i Aalborg Byråd.

Når Venstre tog initiativ til Aalborg Alliancen, så skyldes det, at historien viser os, at Aalborg kan, når vi står sammen. At Nordjylland kan, når vi står sammen. Og at splittelse – eller almindelig tøven – betyder, at vi mister mulighederne for at forme Aalborgs og Nordjyllands fremtid.

Alt for længe har Aalborg været splittet i spørgsmålet om en Tredje Limfjordsforbindelse. Alt for længe måtte vi se på, at pengene på en Tredje Limfjordsforbindelse, som allerede var på tegnebrættet i 1970, da Limfjordstunnellen blev indviet, i stedet gik til andre byer og landsdele.

Så sent som i 00’erne måtte vi under to Venstre-statsministre – Fogh og Løkke – opgive alle forsøg på at realisere en Tredje Limfjordsforbindelse, fordi Aalborg Byråd var splittet. Fordi et flertal endnu ikke var klar til at følge Venstre.

Og siden – da et flertal i Aalborg Byråd i 2012 endelig lagde sig fast på, at en ny Limfjordsforbindelse skal gå vest om Aalborg – prioriterede statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) og hendes regering en togfond over støtte til en Tredje Limfjordsforbindelse. En togfond, der vil bringe togpassagerer nogle få minutter hurtigere til København end i dag.

Med Aalborg Alliancen investerer vi 600 millioner kommunale kroner i en tredje Limfjordsforbindelse.

Det koster os noget – men de penge kommer mange gange igen.

For de lægger også et stærkt pres på en den regering, der kommer ud af Folketingsvalget i 2019. Den bliver nødt til at gå ind i realitetsdrøftelser med Aalborg – og det er første skridt på vej mod en realisering.

Heldigvis er den siddende regering – med statsminister Løkke og finansminister Kristian Jensen i front – meget lydhør.

For Venstre og mig er den Tredje Limfjordsforbindelse en forudsætning for, at vi kan etablere Aalborg som den internationale vækstby, som vi har potentiale til at blive.

Med den tredje Limfjordsforbindelse skaber vi en ringvej uden om Aalborg. Vi gør op med at Limfjorden bliver en barriere for vækst og beskæftigelse i Nordjylland. Vi gør det lettere at transportere mennesker og varer i og omkring Aalborg. Vi gør Aalborg endnu mere central i forhold til anden vigtig infrastruktur:

Aalborg Lufthavn, Frederikshavn Havn, Hirtshals Havn og det europæiske motorvejsnet.

Vi gør Aalborg endnu mere attraktiv som by – fordi med en ringvej flytter vi masser af trafik uden om mennesker og bymiljøer i Aalborg. Vi mindsker den luftforurening, der plager Aalborg lige så meget som andre store byer i verden. Vi gør køerne mindre i byen – og gør hverdagen lettere for rigtig mange mennesker. Vi får mere tid og livskvalitet.

Med Aalborg Alliancen gør vi op med andres fordomme om Nordjylland som en blindtarm på resten af Danmark. Vi skaber en yderligere optimisme og tro på fremtiden i Aalborgs erhvervsliv – og erhvervslivet i det øvrige Nordjylland.

Dermed baner vi med Aalborg Alliancen også vejen for, at vi kan udvide antallet af arbejdspladser i Aalborg. At virksomhederne ansætter flere. Det har vi rigtig meget brug for. For Aalborg ligger i top – blandt de byer, hvor der et flest ledige.

Vi har flere ledige end næsten alle andre. Og det kalder også på en fælles indsats. Mellem erhvervsliv, fagbevægelse og kommune.

Vi skal give flere mennesker mulighed for at få fodfæste på fremtidens arbejdsmarked. Finde sig et job. Forsørge sig selv og familien. Så de ikke tvinges til at forlade Aalborg efter deres uddannelser.

Det gør vi nu. Det gør vi med Aalborg Alliancen.